maandag 14 juli 2014

Thailand (3)

Ik heb twee keer eerder over Thailand berichten geplaatst. Hierin bepaalde ik mijn standpunt als anti-Thaksin en voor de coup die het leger op 22 mei 2014 uitvoerde.
Pas nu vind ik op de site van ex-militair en journalist/blogger Michael Yon een hoeveelheid interessante documentatie.  Onder zijn Dispatches bevinden zich een aantal die gaan over de Thaise troebelen.
Ik ben nog bezig me daar een beetje in te lezen, maar ik heb alvast een paar open brieven van overzee wonende Thais aan de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Kerry ingezien waarin de coup wordt voorgesteld als de redding van het land en waarin Kerry wordt opgeroepen zich begrijpend op te stellen tegenover couppleger generaal Prayuth, en voorzichtig te zijn met het opleggen van sancties of andere strafmaatregelen.
Precies de situatie zoals ik die eerder had ingeschat.
Alleen mis ik op Michael's site nog de economische invalhoek van de zaak. Het gaat voor zover ik kan zien niet over het rijst-inkoopplan van de partij van Thaksin, dat een zo duidelijke indicator was voor de rampzalige koers die het land onder zijn leiding en die van zijn zuster  dreigde te gaan nemen. Toegegeven, dat plan blijkt ook maar een deel van het hele verhaal. Volgens een van de open brieven waren de aanhangers van de regeringspartij van Thaksin en Shinawatra bezig met het aanleggen van wapenvoorraden en was het uitbreken van een burgeroorlog een reële mogelijkheid. De doden die vielen tijdens de onlusten vielen allemaal aan de kant van de tegenstanders van die regeringspartij. Die tegenstanders waren de vreedzame "Whistleblowers" die de corruptie en verduistering in het kamp van de regering wilden aantonen en aanklagen.
Al met al wordt mijn eerdere positiebepaling volledig ondersteund door deze nieuwe informatie.


Geen opmerkingen: